Verkopers met passie; twee verhalen

Bart en Harriët werken in de detailhandel. Bart is 24 jaar. Hij werkt bij De Rode Winkel in Utrecht: één van de oudste kledingzaken van Nederland. Harriët is 62 jaar. Ze heeft al 21 jaar een eigen boekhandel in Houten. In het boekenvak zit ze nog veel langer: maar liefst 35 jaar. Twee verkopers met passie voor hun werk, hoe kijken zijn naar het vak van verkoper en naar hun toekomst?

Liever werken

‘Op mijn 19de was ik klaar met mijn MBO Marketing,’ vertelt Bart. ‘De opleiding die ik had gevolgd was erg breed en erg lastig. Nou ja, ik was eigenlijk niet zo’n lerend type en wilde liever werken… De opleiding stond in elk geval goed aangeschreven en ik kon er alle kanten mee op.’ Voordat Bart bij De Rode Winkel aan de slag ging, was hij zo’n 2,5 jaar social content-manager voor maar liefst 94 webwinkels in 10 landen.

Leesbeest

‘Ik was altijd bang dat ik, als ik van mijn hobby mijn beroep zou maken, mijn hobby kwijt zou raken,’ zegt Harriët. ‘Want ik was een leesbeest met een passie voor boeken. Nog voor ik mijn studies Engels en Psychologie had afgerond, rolde ik het boekenvak in. Gewoon, door eens bij een ander op de winkel te passen. En daarna door aan de slag te gaan bij een startende boekhandel in Zeist. Ik werd dus boekverkoopster en wist veel van het product. Maar nooit had ik gedacht een eigen zaak te zullen hebben. Daar had ik aanmoediging voor nodig. De zakelijkheid van mijn man, mijn productkennis: het bleek een sterke combinatie. En hoe serieus ook: een hobby is het nog steeds.’

Boek en broek

‘Sinds zo’n vier maanden ben ik fulltime verantwoordelijk voor de verkoop en het social media-beleid van De Rode Winkel,’ aldus Bart. ‘Het is totaal anders dan mijn eerdere werkervaring. Hiervoor had ik de hele dag twee beeldschermen voor mijn neus, nu sta ik tegenover klanten. Ze komen voor hulp en service, weten nog niet altijd wat ze precies willen. Ze stellen je directe vragen en dat geeft heel andere info dan wanneer ze op de website browsen. Het is een ander soort kennis die je ermee opdoet en zeker voor de verkoop van jeans erg belangrijk. Die kun je online ook niet aanpassen.’

‘Voor mij begint alles met het product,’ zegt Harriët. ‘Als je die goed kent, dan kun je door middel van vragen uitzoeken wat er bij iedere klant past. Wat dat betreft verschilt een boek maar weinig van een broek.’

Loyaliteit

Voor Harriët heeft internet het werk in de winkel flink veranderd. ‘De invloed van de e-reader en de internetverkoop is enorm. De loyaliteit van je klanten is belangrijker dan ooit en die creëer je door ze goed van dienst te zijn,’ vertelt ze. ‘Verschil is ook dat klanten tegenwoordig veeleisender zijn. Dat bedoel ik niet negatief. Ze kunnen meer vergelijken en willen alles direct. Daardoor moet je nóg beter naar ze luisteren en nóg scherper zijn. Waarbij het boekenvak ook wel weer een voordeel heeft: de vaste boekenprijs. Elk Nederlands boek is overal even duur, dus klanten komen niet, zoals in een schoenenwinkel, bij je kijken om hun product vervolgens op internet goedkoper te bestellen.’

Toekomstplannen?

Hoe ziet Bart de toekomst? ‘Zelf draag ik graag Levi’s Vintage Clothing en ik hoop nog lang met zulke gave merken bezig te kunnen zijn. Een eigen winkeltje? Ik plan niet te ver van te voren en kijk liever wat er op mijn pad komt. Er is ook nog veel voor mij om te leren. Zo heb ik bijvoorbeeld nog geen idee hoe je de inkoop aanpakt. Over vijf jaar heb ik weer meer ervaring in het werkveld en kan ik ook beter beslissen wat ik wil. Super tof, toch?’

‘Het mooie van het vak,’ zegt Harriët, ‘is dat je elk plan dat je bedenkt ook direct kunt uitvoeren. En je weet ook al snel of het werkt of niet. Lukt het, dan is het prachtig. Lukt het niet, dan ga je verder. Dat is vrijheid. Mijn tip: zorg dat je gek bent van het product dat je verkoopt. Dan wil je er nooit mee stoppen.’