Focus op talent

Zodra de wereld tot stilstand komt kun je twee dingen doen: wachten tot alles weer op gang komt of tijd slim benutten en zelf in beweging komen. Medewerkers van SPAR University gingen voor het laatste. In de ruim twintig weken dat hun winkels op campusterreinen gesloten waren, volgden ze online het trainingsprogramma van Youfit@retail, gericht op talentontwikkeling.

“Op 18 maart, de dag waarop het besluit viel dat er geen fysieke colleges meer werden gegeven, sloten onze winkels. Campusterreinen veranderden in spookdorpen, shopmedewerkers zaten vanaf die dag thuis. Het was een ongemakkelijke situatie. Voor onze medewerkers en voor onszelf als ondernemers”, vertelt Mirjam Bestebreurtje van SPAR University.

Waar Nederland met thuiswerken startte, was dit voor medewerkers van winkels op campusterreinen geen optie. Besef dat vooral heel veel niét kon, drong door, ook bij Mirjam die verantwoordelijk is voor de blije teams. “Niet alleen werk viel weg, ook persoonlijke ontwikkeling kwam tot stilstand. Terwijl juist in januari een stagiair was begonnen die zich zou bezighouden met het opzetten van talentmanagement op basis van opleidingsniveau, interesses en voorkeuren. Op locatie konden we niets, dus heb ik SPAR NL, die een eigen academie heeft, gevraagd wat mogelijk was op het gebied van onlinetrainingen voor medewerkers die thuiszaten. Zowel via SPAR NL en CBL waren hier mogelijkheden voor. Het Vakcentrum attendeerde ons vervolgens op het programma van Youfit@retail.”

Het gesprek dat Mirjam met Hilde Stringa van Youfit@retail had voelde meteen goed. Juist omdat het volledig draaide om wat wél in plaats van wat niet kon. “Het maatwerk dat we aanboden is de basis van al onze trainingen”, zegt Hilde Stringa. “Loopbaanthema’s, persoonlijke ontwikkeling en ook leren komen daarbij aan bod. Ik merkte overigens meteen dat SPAR hiervoor al aandacht heeft. Daardoor konden we veel sneller de diepte in.”

In juni startte de eerste groep medewerkers met een online talententest, een gezamenlijke workshop en 1-op-1 coaching. De tweede groep is daar nu mee bezig. Mirjam: “Storemanagers, complete winkelteams, mensen op kantoor en ik volgen de training. Half september is er een tweede workshop voor storemanagers. Dat online anders is dat fysiek hindert nauwelijks, merkten we. In het begin was het even schakelen, daarna werd het tempo opgevoerd.”

Medewerkers halen uit wat een rampjaar voor de retail lijkt, alsnog waarde uit de crisis, omdat ze over hun loopbaan nadenken. Over hun talenten, ambities en, niet onbelangrijk, dingen waar ze blij van worden. Zelfinzicht kan hun manier van leidinggeven beïnvloeden. Hilde: “Door het wegvallen de van dagelijkse hectiek in de winkels, ontstond ruimte om aandacht op talent te leggen. Ook op overlap van talenten en voorkeuren binnen de teams. Hoe kun je dat beter benutten, wat maakt het team sterker? Tegelijk merkte ik dat werknemers van SPAR University het fijn vonden om juist nu in verbinding te blijven, met elkaar en hun winkel.”

“Praten over wat je graag doet of zou willen is een onderwerp dat tijdens een functioneringsgesprek vaak onderbelicht blijft”, zegt Mirjam. “Zo’n gesprek draait vaker om verbeterpunten dan om het positieve. Sterker, in retail is talentontwikkeling nog geen vast onderdeel in HR. Om die reden vind ik het programma van Youfit@retail zo goed. Het spoort aan tot nadenken, het pakken van verantwoordelijkheid over het verloop van je loopbaan. Binnen de organisatie of wellicht toch daarbuiten. De kern blijft toch werken vanuit je talent, doen waar je plezier in hebt, goed in bent. Uiteindelijk levert dat op de werkvloer enorm veel op.”

Hilde hoopt dat de training resulteert in blijvende aandacht voor talentontwikkeling. Want ze weet dat het best een uitdaging is om, als winkels weer op volle kracht draaien, over dit onderwerp in gesprek te blijven, het levendig en actueel te houden. “Hoe gaan storemanagers het gesprek aan over wat ze leerden en hoe maken ze talent beter zichtbaar? Want dat is belangrijk, het leidt tot meer werkplezier en betere prestaties, zowel individueel als op team- of vestigingsniveau. Voor werk in retail geldt dat ‘samen’ zwaar weegt. Als team iets moois neerzetten levert enorme voldoening op, het is zelfs één van de belangrijkste argumenten waarom voor een carrière in retail wordt gekozen.”

Voor SPAR University smaakt de ervaring met Youfit@retail naar meer. Mirjam’s hart gaat er, zoals ze zelf zegt, sneller van kloppen. “Winkels op de campussen zijn weer geopend, maar voorlopig is de traffic beperkt. Ook de komende periode zal voor onze medewerkers anders zijn dan normaal. Wat ik vurig hoop is dat deze periode een positieve wending voor hen oplevert en dat ze, als alles straks weer op sterkte draait, met nog meer zelfvertrouwen en plezier aan het werk gaan. En zich blijven ontwikkelen, want dat is een onderwerp dat geagendeerd moet blijven.”

SPAR University is het retailconcept dat Erwin Binneveld en Mirjam Bestebreurtje onder de vlag van SPAR Nederland ontwikkelden. De tien winkels op campusterreinen van universiteiten en hogescholen zijn gericht op studenten, medewerkers en -in sommige gevallen- bewoners van de campus. Het concept is sterk gericht op to-go: van ontbijt tot koffie en van lunch tot middagsnack. De formule kenmerkt zich door hightraffic, in korte tijd (de pauzes van studenten) kunnen de winkels 500 tot 600 klanten per uur verwerken, dankzij inzet van technologie (scannen, de app en skip-the-line) en enthousiaste medewerkers. Bij de winkels werken 225 medewerkers, van wie 80% studeert en 20% tot de vaste crew behoort.