Jezelf goed op de kaart zetten, hoe moeilijk is dat eigenlijk? Liselore volgde de workshop van YouFit@retail: Presenteer jezelf als merk!

Liselore Moesbergen (38) is ondernemer, haar bedrijf Liselore Interieur ontwerpt en realiseert interieurs, voor zowel particuliere als zakelijke opdrachtgevers. De vraag hoe klanten haar zien en zij zichzelf, is niet nieuw. “Wat is nu precies mijn kracht, waar word ik blij van, wat levert energie op? Het werk dat ik voor particulieren doe is individueel, bestaat uit passen en meten. Voor bedrijven is het projectmatiger, meer resultaatgericht. Van niets iets maken, creëren, dát vind ik leuk. De energie en dynamiek van ontwerpen, samenwerken en realiseren is fijn. Diezelfde dynamiek levert ook een soort onrust waarbij ik me telkens afvraag: past dit wel echt bij mij?”

Ze schreef zich in voor de online workshop Presenteer jezelf als merk van Youfit@retail. “Niet alleen omdat er nu tijd voor was, ik ben al langer benieuwd naar wat mij energie oplevert, welke elementen onrust veroorzaken, waar ik goed- en minder goed in ben.”

Persoonlijke missie 

De workshop resulteerde in zelfinzicht. “Je leert jezelf te analyseren en jouw beste eigenschappen te benoemen. Wat kun je goed, wat is jouw toegevoegde waarde? Via een onlinemodel met vragen en opdrachten leer je binnen twee uur meer over jezelf. Fijn is dat je na afloop op slechts één A-4tje concreet hebt waar je goed in bent. En waarin niet. Dat laatste is een trigger. Ik wil nog jaren door, dit helpt me mijn persoonlijke missie scherper te krijgen, voor te sorteren op waar ik later tevreden terugkijk. Digitaal volgen van de workshop deed niets af aan het persoonlijke contact met de trainers en medecursisten. Ik heb veel betrokkenheid, luistervermogen, openheid en feedback ervaren.”  

Waar sta je voor? 

Jezelf goed op de kaart zetten, hoe moeilijk is dat eigenlijk? “Lastig en tegelijk steeds belangrijker op de sterk veranderende arbeidsmarkt”, zegt Paul Vissers, hij werkt als coach bij James waar Youfit@retail mee samenwerkt. “Goed presenteren begint met zelfinzicht: over energizers in je huidige werk, kwaliteiten en competenties die je daarbij inzet. Jezelf als merk neerzetten is best lastig maar wordt in de huidige arbeidsmarkt relevanter. Waar sta je voor, wat vind je écht belangrijk? Wat draag je bij in het team? Het past niet zo in de Nederlandse mentaliteit om op te geven over je kwaliteiten, hoog van de toren te blazen. Dat hoeft ook niet, benoem vooral onderscheidende kwaliteiten. Zelfkennis biedt kansen te formuleren waarin je goed bent en wat niet bij je past. Jongere mensen lijken er iets vertrouwder mee, omdat ze meer met social media doen, opleidingen volgen die er aandacht aan schenken.”  

Weten waar je kracht ligt 

Investeren in zelfkennis en presenteren van skills draagt bij aan vitaliteit en aantrekkelijkheid op de arbeidsmarkt, vindt hij. “Die markt is in beweging, vraagt om nieuwe competenties. Om hierin mee te gaan, je te ontwikkelen en 45 jaar werken goed vol te houden, moet je weten waar je kracht ligt. Los daarvan is het vooral leuk om te leren, te ontwikkelen. Niet alleen in relatie tot je baan, ook om jezelf als mens een plezier te doen.” 

Meer weten over de workshop ‘presenteer jezelf als merk’ of wil je je inschrijven? Dat kan! Klik hier verder of neem contact met ons op:

info@jamesloopbaan.nl / 030 75 11 900