Wat is nou eigenlijk mijn ‘personal brand’? En kan ik dat tijdens een sollicitatie ook laten zien?

Ine de Boer-Maas (36 jaar, foto) werkte enkele jaren met veel plezier in de fashion maar verloor begin dit jaar, na faillissement van haar werkgever, haar baan als mode adviseur/visual merchandiser. Ze herpakte zich en ging op zoek naar een nieuwe baan. En heeft deze ook gevonden!

“Op zoek naar een nieuwe job, dat is best uitdagend in deze tijd”, zegt ze. “Bedrijven zijn voorzichtiger, de concurrentie is moordend: er zijn heel veel sollicitanten nu. Dan is het extra belangrijk te laten zien wie je bent, hoe jij je onderscheidt, wat je kwaliteiten zijn en ook hoe je dat allemaal verwoordt. Ik vroeg me af: wat is nou eigenlijk mijn personal brand? En kan ik dat tijdens een sollicitatie ook laten zien?”

Eyeopener

De Workshop “Presenteer-jezelf-als-merkvan YouFit@Retail heeft me enorm geholpen hier antwoorden op te vinden. Ik heb meer houvast gekregen. De online workshop duurt slechts twee uur en de theorie die je krijgt wordt direct aan de praktijk gekoppeld. Een eyeopener was dat je onbewust in je werk veel meer rollen vervult dan de functieomschrijving vermeld. Van die extra kwaliteiten mag je je bewust zijn, benoem ze tijdens je presentatie! Want het zijn vooral ook de extra’s die interessant zijn voor een nieuwe werkgever. In mijn zoektocht naar een nieuwe baan heb ik gekeken welke kwaliteiten ik kwijt kan, op basis daarvan heb ik een keuze kunnen maken voor een functie die écht bij me past.”

Zelfvertrouwen gegroeid

“Mijn zelfvertrouwen is gegroeid, door het inzicht dat ik in mezelf kreeg en ook door de elevatorpitch die ik deed. Die laatste heeft het gevoel waar ik heen wil een enorme boost gegeven. Niet alleen leerde ik meer over wat ik kan en wat dicht bij me ligt, ik ontdekte ook wat daarnaast belangrijk voor me is. Status, macht, geld of erkenning? Ik heb al een nieuwe baan gevonden, bij een heel leuk familiebedrijf in high fashion! Ik begin over twee weken in de rol van mode adviseur en heb veel zin om wat ik goed kan ook in te zetten bij deze nieuwe werkgever.”

Benoem jouw loopbaanankers

Paul Vissers, coach van Youfit@retail die de online workshop Presenteer-jezelf-als-merk geeft, herkent het verhaal van Ine. “We zien dat de pitch cursisten bewuster maakt van hun drivers, van zaken waar ze energie van krijgen. Voor de een zit dat in zekerheid, voor een ander in autonomie of inzet van deskundigheid. Of misschien juist het breed inzetten van creatieve talenten. Dit zijn zogenoemde loopbaanankers. Wanneer je weet wat voor jou belangrijk is en te kiezen wat bij je past, word je zekerder van jezelf. Vaak weet je ergens in de verte wel waar je goed in bent of wat je leuk vindt, maar door het benoemen en expliciet te maken wordt jouw positie tijdens een sollicitatie sterker.”

Als je zelfverzekerd bent, weet wat je wilt en waar je goed in bent…

“In je werk trek je soms onbewust een rol naar je toe. Dat is ook wat Ine vertelde. Die rol kan van grote meerwaarde voor een organisatie zijn, maar vaak zijn sollicitanten te bescheiden ‘m te benoemen. Of erger: weten ze niet eens wat ze allemaal in huis hebben. Werknemers moeten zich vaker realiseren dat ze een werkgever echt iets te bieden hebben. Die bewustwording en het expliciet maken van de dingen die nog meer kunt en leuk vindt, maakt ook duidelijk waar nog iets te leren valt, hoe jouw verhaal en positie sterker worden. Als je zelfverzekerd bent, weet wat je wilt en waar je goed in bent, groeien jouw kansen op een mooie baan.”

Wil je ook weten wat jouw loopbaanankers zijn? Kijk dan op deze pagina en schrijf je in voor de workshop: Presenteer jezelf als Merk